100 matvarer - #1

Hei! Da er det endelig klart for del 1 av "de 100 sunneste matvarer". Jeg leser stadig vekk om folk som prøver å slanke seg, går på nazidietter og sliter sykt. Jeg vet at jeg aldri hadde klart å gått på en streng diett dersom det hadde vært et alternativ, viljestyrken min er alt for lav! Så jeg har funnet et oppslag over de 100 sunneste matvarene som man kan bytte ut med godteriet i hverdagene og hamburgerne på søndagene. 

 

Mandler er sunt fordi de har lavt fettinnhold og inneholder stoffer som styrker immunforsvaret (E-vitamin) og stoffer som er godt for hjerte og blodtrykk (kalium og magnesium). Mandler er også rike på fiber og proteiner.

Tips:
- Marsipan inneholder alle egenskapene i mandlene. 

Når kan man bruke mandler?
- snacks
- bakevarer
- mandelmel
- frokostblanding
- fruktsalat



I oksekjøtt er det utrolig mye jern. Jern er viktig for blodproduksjonen fordi det sørger for at oksygenet blir transportert rundt i kroppen. 

Tips:
Det anbefales å ikke spise mer enn 500g rødt kjøtt i uken for å redusere en eventuell kreftrisiko.

Når kan man bruke oksekjøtt?
- biff
- oksesmåstek 


Skallet på solbærene er rik på stoffer som styrker immunforsvaret (antocyaniner). I tillegg til antocyaniner inneholder solbærene veldig mye C-vitamin som også er med på å forsterke immunforsvaret.

Tips:
Jo mer farge bær har, desto bedre er de for helsen.

Når kan man bruke solbær?
- i saft
- syltetøy
- snacks
- kaker 




Sølvbete inneholder få kalorier så den er fin som slankemat. Den inneholder stoffer som er bra for immunforsvaret (C-vitamin og betakaroten) og stoffer som er bra for hjerterytmen (magnesium) og dermed forebyggende for hjerte- og karsykdommer.

Tips:
Bruk sølvbete på samme måte som vanlig salat. 
 



Timian er rik på stoffer som er betennelsesdempende og lindrer infeksjoner i luftveiene. Timian er også full av stoffer som styrker immunforsvaret (C-vitamin, kalsium, jern).

Tips: 
Timian er godt til fugl eller kjøtt som skal stå og småkoke. Bruk det også i marinader. Bruk krydderurten i maten et par ganger i uken - selv beskjedne mengder timian er bra for helsen. 



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits